تعداد کاربران موبایل و بالاترین ضریب‌نفوذ تلفن‌همراه متعلق به کدام کشورهاست؟

سوییس کمترین تعداد و چین بیشترین تعداد کاربران گوشی هوشمند را دارند.

تعداد کاربران موبایل طبق آخرین آمار ارائه شده در سال جاری به ۴ میلیارد و ۷۸۰ میلیون نفر یعنی معادل ۶۱.۵ درصد کل جمعیت دنیا رسیده است.

وب‌سایت bankmycell که در زمینه‌ی فروش و مقایسه قیمت گوشی‌های موبایل فعالیت می‌کند، آمار تعداد کاربران موبایل را همیشه به‌روزرسانی می‌کند و اطلاعات کاملی در این زمینه ارائه می‌دهد.

بر اساس گزارش این وب‌سایت، هم‌اکنون تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در دنیا ۳.۵ میلیارد نفر اعلام شده است که این رقم ۴۴.۸۵ درصد کل جمعیت دنیا را شامل می‌شود.

در کل تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند و گوشی‌های فیچرفون ۴.۷۸ میلیارد نفر اعلام شده که این عدد ۶۱.۵۱ درصد کل جمعیت دنیا است.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ میلادی تعداد کاربران موبایل دنیا ۴.۷ میلیارد نفر و تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند ۳.۲ میلیارد نفر بود.

سال ۲۰۱۸ این رقم برای کاربران موبایل ۴.۶ میلیارد و برای کاربران گوشی‌های هوشمند ۲.۹ میلیارد نفر گزارش شد.

سال ۲۰۱۷ آمار کاربران موبایل ۴.۴ میلیارد نفر و تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند ۲.۷ میلیارد نفر اعلام شده بود.

بر اساس گزارش GSMA، هم‌اکنون بیش از ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا دارای یک دستگاه موبایل هستند؛ به این معنی که ۶۷.۱۱ درصد جمعیت دنیا یک دستگاه موبایل دارند. این در حالی است که سال ۲۰۱۷ این رقم معادل ۵۳ درصد یعنی ۵ میلیارد نفر بود. همچنین پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۳ تعداد کاربران موبایل در دنیا به بیش از ۷.۳۳ میلیارد نفر برسد.
۱۰ میلیارد اتصال موبایلی در سراسر دنیا

در این گزارش همچنین آمده است که بیش از ۱۰ میلیارد اتصال موبایلی در سراسر دنیا وجود دارد که نسبت به جمعیت کل جهان با ۷ میلیارد و ۷۹۰ میلیون نفر، عدد قابل ملاحظه‌ای است و نشان می‌دهد که ارتباطات موبایلی ۲.۲۲ میلیارد بیشتر از کل جمعیت جهان است.

این موضوع مهم است که هر فردی در دنیا یک دستگاه موبایل دارد. البته ما درباره‌ی ارتباطات موبایلی صحبت می‌کنیم که نشان می‌دهد احتمالا بسیاری از مردم دارای چندین دستگاه موبایل هستند یا از گوشی‌های دوسیم‌کارته استفاده می‌کنند یا احیانا از دستگاه‌های هوشمندی مثل ساعت‌های هوشمند یا سایر گجت‌ها با پشتیبانی از سیم‌کارت بهره می‌برند.
افزایش ۴۰ درصدی کاربران گوشی‌های هوشمند طی ۴ سال

آمارها نشان داده که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند ۴۰ درصد افزایش یافته‌اند و این موضوع حاکی از آن است که نرخ استفاده از گوشی‌های موبایل با سرعت شگفت‌انگیزی در حال افزایش است.

اما تا سال ۲۰۲۳ انتظار می‌رود که تعداد کاربران موبایل به ۷.۳۳ میلیارد نفر برسد که همه‌ی دستگاه از جمله گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و سایر گجت‌های هوشمند سیم‌کارت خور را نیز شامل می‌شود.

این موضوع نشان می‌دهد که تعداد کاربران موبایل در طول سه سال از ۵.۱۷ میلیارد به ۷.۳۳ میلیارد نفر خواهند رسید.

همچنین پیش بینی شده تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۷۲ درصد کل کاربران اینترنت فقط از گوشی‌های هوشمند برای دسترسی به وب استفاده می‌کنند، اما مرکز تحقیقات تبلیغات جهانی معتقد است که به دلیل رشد پذیرش گوشی‌های هوشمند، ۷۲.۶ درصد از کل کاربران اینترنت از طریق تلفن هوشمند به صفحات وب دسترسی پیدا می‌کنند.

هم‌اکنون ۵۷.۱۴ درصد مردم دنیا معادل دو میلیارد نفر فقط از طریق تلفن‌های هوشمندشان به اینترنت دسترسی دارند.

البته باید به این موضوع هم توجه کنید که هنوز در بسیاری از کشورها با جمعیت گسترده، میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند بسیار کم است.
کدام کشورها بیشترین تعداد کاربران موبایل را دارد؟

اگرچه در بالا میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند و تلفن‌های فیچرفون ارائه شده اما به این معنا نیست که پراکندگی و میزان استفاده از گوشی‌های موبایل در همه‌ جای دنیا ثابت و شبیه هم است.

چین بالاترین میزان کاربر گوشی‌های هوشمند در دنیا را با رقم ۸۵۱ میلیون کاربر دارد که البته این رقم از بزرگی جمعیت این کشور ناشی می‌شود و این عدد نشان دهنده‌ی ضریب نفوذ ۵۹.۹ درصدی بازار گوشی‌های هوشمند در این کشور است.

اما کشور سوییس کمترین تعداد کاربر گوشی هوشمند را با عدد ۶.۲ میلیون دارد؛ با این حال همین رقم ضریب نفوذ ۷۲.۹ درصدی گوشی‌های هوشمند در این کشور را نشان می‌دهد.

اما انگلستان بالاترین ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند را با رقم ۸۲.۹ درصدی دارد؛ این در حالی است که تعداد دارندگان گوشی‌های هوشمند ۵۵.۵ میلیون نفر گزارش شده است.

کمترین ضریب نفوذ تلفن هوشمند متعلق به نیجریه با ۱۴.۹ درصد معادل ۳۰ میلیون نفر دارنده‌ی گوشی هوشمند است.

بر اساس آمارها، ۷۳.۴۷ درصد مردم در ۱۰ کشور توسعه یافته گوشی هوشمند دارند و ۲۶.۵۳ درصد مردم در این ۱۰ کشور تلفن هوشمند ندارند که یا از گوشی فیچرفون استفاده می‌کنند یا اصلا هیچ دستگاهی ندارند که شامل کشورهایی مثل انگلستان، امارات متحده‌ی عربی، آمریکا، فرانسه، اسپانیا و کانادا می‌شود.
کدام کشورها کمترین تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند را دارند؟

۷۴.۶۱ درصد مردم در کشورهای در حال توسعه گوشی هوشمند ندارند و تنها ۲۵.۳۹ درصد از مردم این کشورها یک دستگاه گوشی هوشمند متعلق به خود دارند؛ این کشورها شامل نیجریه، پاکستان، اندونزی و هند می‌شود.

البته باید به این موضوع اشاره شود که این تقسیم جهانی کاربران تلفن‌های هوشمند بر اساس مناطق است؛ دقیقاً مانند تجزیه کشورهایی که پیشتر به آنها اشاره کردیم و نشان می‌داد که چین بیشترین تعداد کاربران فعال را در دنیا به خود اختصاص می‌‌دهد.

در کشورهای در حال توسعه در درجه‌ی اول هنوز بیشتر کاربران از گوشی‌های فیچرفون استفاده می‌کنند؛ مثلا در کشور هند ۴۰ درصد مردم گوشی ساده یا همان فیچرفون دارند نه گوشی هوشمند و ۳۵ درصد جمعیت اصلا هیچ دستگاه موبایلی ندارند.

یا مثلا در نیجریه ۱۷ درصد مردم گوشی ندارند، ۴۴ درصد فیچرفون دارند و در اندونزی ۲۹ درصد بدون گوشی و ۲۸ درصد فقط گوشی ساده دارند.

۱۴.۲ درصد کل جمعیت دنیا امکان خرید هیچ گوشی تلفن همراهی را ندارند که این رقم معادل ۱.۱ میلیارد نفر از جمعیت دنیاست که دسترسی به برق ندارند؛ یعنی حتی اگر گوشی تلفن همراه هم داشته باشند نمی‌توانند آن را شارژ کنند.

کشورهایی مثل چین، هند، آمریکا، برزیل و روسیه بیشترین میزان کاربران موبایل در دنیا را دارند.

این پنج کشور روی هم‌ رفته ۱.۶۴ میلیارد کاربر فعال موبایل دارند که به لحاظ اقتصادی این میزان کاربر بسیار مهم است. صنعت تلفن همراه برای درآمدزایی از طریق اشتراک خط‌های موبایلی به اپراتورهای تلفن همراه، بسیار متکی به خدمات تعرفه‌ای است. چین کشوری با ۸۵۱ میلیون کاربر تلفن هوشمند، بیش از ۸۵۰ اپراتور ارائه دهنده خدمات مخابراتی دارد.

با نگاهی به میزان افزایش تعداد کاربران تلفن‌های هوشمند در گذر زمان، می‌توان دریافت که میانگین تعداد کاربران موبایل تا اوایل سال ۲۰۲۰ به ۴۵.۱ درصد افزایش یافته است. این رقم از سال ۲۰۱۶ تاکنون ۳۳.۵ درصد افزایش یافته است؛ به این ترتیب آمارها نشان می‌دهد که میزان گسترش و استفاده از تلفن‌های همراه از رشد جمعیت جهان سریع‌تر بوده است.

از میزان ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان مشخص است که میزان استفاده از این دستگاه‌ها با غنی و ثروتمند بودن بازارها ارتباط نزدیک دارد؛ مثلا در کشوری همچون ایالات متحده آمریکا در سالجاری میلادی تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند به ۲۷۲.۶ میلیون نفر رسید که معادل ۷۹.۱۰ درصد کل جمعیت را نشان می‌دهد و به این ترتیب آمریکا در رتبه چهارم فهرست کشورهای دارای تلفن هوشمند قرار دارد. این تعداد فقط از انگلستان، امارات و مکزیک در تعداد افرادی که تلفن دارند عقب است. ایالات متحده با افزایش مداوم در تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند، بازار پررونقی بوده است. در سال ۲۰۱۰، فقط ۶۲.۶ میلیون کاربر تلفن هوشمند در ایالات متحده وجود داشت.

آمار کاربران تلفن‌های هوشمند در آمریکا منطبق با مناطق مورد بررسی مانند جنسیت، قومیت و توسعه منطقه‌ای است. مهمترین تضاد در جایی که سن، درآمد و تحصیلات مورد مطالعه قرار می‌گیرد ارائه می‌شود؛ به عنوان مثال، ۹۴ درصد افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله تلفن هوشمند دارند، در حالی که فقط ۴۶ درصد از گروه سنی بالای ۶۵ سال از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. تضاد دیگر این است که ۶۷ درصد افرادی که کمتر از ۳۰ هزار دلار در سال درآمد دارند، دارای تلفن هوشمند هستند. علاوه بر این، ۵۷ درصد آمریکایی‌ها با کمتر از درجه فارغ التحصیلی از دبیرستان دارای تلفن هوشمند هستند.
تعداد کاربران گوشی هوشمند در ایران

سال ۱۳۹۲ تعداد کاربران گوشی هوشمند در ایران حدود ۲ میلیون نفر بود که این رقم سال ۱۳۹۳ با افزایش شدیدی روبه‌رو شد و به ۲۰ میلیون نفر رسید. این رشد چند برابری تنها به خاطر رونق گرفتن زیرساخت‌های گوشی‌های هوشمند و امکانات آنها بود.

سال ۱۳۹۴ تعداد کاربران گوشی هوشمند نسبت به سال قبل باز هم دو برابر شد و به ۴۰ میلیون رسید. به این ترتیب در آن زمان آمارها حکایت از این داشت که نصف جمعیت کشور دارای گوشی هوشمند بودند. اما این رقم باز هم ثابت نماند و سال ۱۳۹۵ به بیش از ۵۰ میلیون کاربر رسید.

طبق آماری که در سال ۱۳۹۷ منتشر شد تعداد کاربران گوشی هوشمند در کشور به ۵۳ میلیون نفر رسید و آخرین آمار ارائه شده از تعداد کاربران ایرانی متعلق به خرداد ماه سال گذشته است که کل کاربران گوشی هوشمند در ایران ۶۹ درصد جمعیت کشور اعلام شد.
سهم کدام شرکت‌های تولیدکننده گوشی از بقیه بیشتر است

۶ شرکت تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در آمریکا سهم بازار بیشتری دارند؛ در ژانویه ۲۰۲۰ (دی ماه ۹۸) برآوردها نشان داد که اپل ۵۵.۵۵ درصد سهم بازار موبایل آمریکا را در اختیار دارد و سامسونگ با ۲۶.۹۵ درصد جایگاه دوم را به خود اختصاص داده که به این ترتیب این دو برند بیش از ۸۲ درصد سهم بازار ایالات متحده آمریکا را در اختیار دارند. مابقی بازار ایالات متحده به ترتیب در اختیار ال‌جی با ۶.۰۱ درصد، موتورولا با ۳.۴۴ درصد، گوگل ۲.۵۵ درصد و هواوی حدود یک درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *