راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی

بعد از ورود یک دانشجو به دانشگاه یا کالج، اصولاً با توجه به رشته ی تحصیلی و محتوای درسی، نیاز به خرید یک سیستم کامپیوتری ترجیحاً قابل حمل، کارآمد و با قیمت مناسب احساس خواهد شد. درصورتی که خرید سیستم کامپیوتری صرفاً برای رفع نیازهای متداولی همچون ویرایش متن، چک کردن ایمیل یا تماشای ویدئو و عکس صورت گرفته و دانشگاه چیزی بیشتر از این را از شما نمی خواهد، پس ضرورتی ندارد سیستم هایی با سیستم عامل ویندوز یا مک را خریداری کنید، یک کروم بوک کفایت خواهد کرد که به تبع آن، قیمت هم مناسب تر خواهد بود. اما برای انجام پروژه‌های دانشجویی و کارهای تخصصی باید لپ تاپ با مشخصات بالاتر و با قیمت بالاتری تهیه کرد.

در ادامه به بررسی، عواملی که باید حین خرید لپ تاپ توجه داشت میپردازیم :


رشته و مقطع تحصیلی

دانشجویان باید بر اساس نیازها و انتظاراتی که از لپ تاپ دارید گزینه مناسب را انتخاب کنند. این نیازها باید پیش از هرچیز بسته به رشته تحصیلی بررسی شوند.

به‌عنوان نمونه در رشته‌های مهندسی نیاز به برنامه‌هایی همچون مطلب، نرم‌افزارهای طراحی برای رشته‌های عمران و معماری و به همین ترتیب در سایر رشته‌ها نیاز به برنامه‌هایی دیگر دارید. این نوع برنامه‌ها چون دارای شبیه‌ساز و قابلیت‌های حرفه‌ای بسیار زیادی هستند نیاز به داشتن سخت افزار و نرم افزار قوی مناسب خواهند داشت تا به‌راحتی بتوانید با برنامه خود کار کنید.

موضوع دیگر هم این است که برای خرید لپ تاپ دانشجویی باید به این موضوع هم دقت کنید که در هر ترم با برنامه‌های جدیدتر دیگری باید کار کنید که هر چه مقطع تحصیلی بالا می‌رود پیچیدگی آنها بیشتر خواهد شد.


قیمت لپ تاپ دانشجویی

با توجه به هزینه های بالای تحصیل، بسیاری از دانشجویان هنگام خرید لپ تاپ مناسب، مدلی را انتخاب می کنند که علاوه بر قیمت مناسب بتواند از پس وظایف آنها برآید.

انتخاب سایز مناسب لپ تاپ

یک دانشجو مدام در حال جابجایی و حرکت است. از این کلاس به اون کلاس و محوطه دانشگاهی. داشتن یک لپ تاپ بزرگ هیچ کمکی به شما نکرده و به مرور شما را از آن خسته می کند. بهترین کار انتخاب یک لپ تاپ با وزن پایین است، به عبارتی نه بزرگ باشد و نه کوچک. لپ تاپ ها بطور کلی معمولا بر اساس اندازه صفحه نمایش مطابق ذیل طبقه بندی می شوند؛

۱۱ تا ۱۲ اینچ : باریک ترین و سبک ترین لپ تاپ هایی هستند که دارای صفحه نمایش ۱۱ تا ۱۲ اینچی هستند و بطور معمول بین ۱.۱ کیلوگرم تا ۱.۵ کیلوگرم وزن دارند.

۱۳ تا ۱۴ اینچ : بهترین گزینه های ممکن چرا که مل آنها بسیار ساده و آسان است و قابلیت های بیشتری نیز خواهند داشت و اگر شما بتوانید لپ تاپی تهیه کنید که وزن آن کمتر از ۱.۸ کیلوگرم باشد، واقعا کاربردی خواهد بود.

۱۵ تا ۱۶ اینچ : محبوب ترین اندازه لپ تاپ ها هستند که معمولا بین ۱.۸ کیلوگرم تا ۲.۵ کیلوگرم وزن خواهند داشت که هم صفحه بزرگتری دارند و هم جزئیات سخت افزاری قوی تری دارند. با این وجود لپ تاپ های ۱۶ اینچی کمی نایاب و نادر هستند و بیشتر در بازار لپ تاپ های ۱۵ اینچی خواهید دید.

۱۷ تا ۱۸ اینچ : اگر کار شما به گونه ای است که لپ تاپ شما باید هر روز روی میز باشد، یک لپ تاپ ۱۷ تا ۱۸ اینچی می تواند بهترین گزینه ممکن برای شما باشد که می توانید از آن برای بازی های سطح بالا و کارهای حرفه ای استفاده کنید.


مشخصات سخت افزاری

بسته به رشته و مقطع تحصیلی نیاز به استفاده از نرم‌افزارهای متعددی دارید که هر یک نیاز به سخت افزار خاصی خواهند داشت. درنتیجه باید مشخصات سخت افزاری را بر اساس این انتخاب کنید.

  • پردازنده قوی: به صورت عمومی داشتن پردازنده مرکزی CPU تاثیر زیادی در انتخاب لپ تاپ خوب دانشجویی دارد. در حالت میانه باید روی سری i5 اینتل یا A4 شرکت AMD تمرکز کنید. اما برای نیازهای تخصصی‌تر باید روی گزینه‌های بالاتر فکر کنید که البته قیمت بالایی هم خواهند داشت.
  • رم بالا: رم وظیفه حافظه موقت برای پردازش‌ها را دارد و هرچه مقدار آن بیشتر باشد سرعت بهتری را برای پردازش‌ها تجربه می‌کنید. حداقل رم مناسب برای لپ تاپ دانشجویی ۶ گیگ خواهد بود. اما اگر باعث افزایش هزینه می‌شود که قادر به پرداخت آن نیستید، سعی کنید لپ تاپی انتخاب کنید که امکان ارتقا رم را از طریق اسلات دوم حافظه داشته باشد. در این صورت به محض اینکه توانستید می‌توانید یک رم جداگانه تهیه کرده و به آن اضافه کنید.
  • پردازنده گرافیکی مناسب: این موضوع از نکات مهم برای داشتن لپ تاپ دانشجویی مهندسی است. اگر در رشته مهندسی همچون برق، معماری یا عمران تحصیل می‌کنید برنامه‌های استفاده شده دارای شبیه‌ساز خواهند بود که در این صورت نیاز به حافظه گرافیکی بالا دارند. حداقل این حافظه در حالت میانه دو گیگ و در حالت بالاتر می‌تواند ۴ گیگ باشد.
  • داشتن حافظه SSD: اگر به دنبال سرعت بالاتر هستید بهتر است لپ تاپی با حافظه SSD انتخاب کنید. این نوع هاردها نسبت به هاردتای HDD دارای سرعت بالاتر تقریباً ۴ برابر هستند که برای انتقال فایل و اجرای سیستم‌عامل می‌تواند بهتر باشد.
  • کیفیت صفحه نمایش: در نهایت باید به صفحه نمایش هم دقت کنید. چون در محیط بیرون هم با لپ تاپ کار می‌کنید بیشترین چیزی که باید به آن توجه کنید داشتن صفحه با روکش مات است. در کنار این روکش سعی کنید صفحه انتخابی دارای رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ با پنل IPS باشد.
  • باتری: لپ تاپ دانشجویی قرار است در طول روز شما را همراهی کند که اگر برنامه کلاسی فشرده‌ای داشته باشید شاید نهایتاً بتواند از پس دو تا از کلاس‌های شما برآید. درنتیجه باید همیشه شارژر همراه شما باشد. اما اگر از نظر هزینه مشکلی نداشته باشید خرید تبلت سرفیس پرو ۷ مایکروسافت می‌تواند انتخاب خوبی باشد که تا ۱۰ ساعت می‌تواند شما را همراهی کند.
چک کردن صفحه کلید و موس لپ تاپ

 اگر لپ تاپ شما گران قیمت ترین لپ تاپ دنیا نیز باشد اما ارگونومی خوبی نداشته باشد، لپ تاپ مناسبی برای شما نخواهد بود. بنابراین یکی از ویژگی های یک لپ تاپ خوب و مناسب، صفحه کلید آن می باشد به همین دلیل باید قبل از خرید لپ تاپ، چند ثانیه با صفحه کلید آن کار کنید. این کار ساده می تواند خسته شدن یا خسته نشدن دست در حین تایپ را اثبات کند. همچنین موس لپ تاپ که به نام تاچ پد نیز شناخته شده است، ممکن است دقت کافی نداشته باشد و از این رو در حین کار با آن مشکل را به خوبی احساس خواهید کرد. بنابراین قبل از خرید لپ تاپ، حتما تاچ پد آنرا تست کنید.

پورت‌ها و درگاه‌های ارتباطی

و در نهایت آخرین موردی که باید بررسی کنید به درگاه‌های ارتباطی لپ تاپ برمی‌گردد. یک لپ تاپ مناسب دانشجویی می‌تواند برای انتقال فایل و ارتباط با سایر دستگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ از آنجایی که دسترسی به انواع کابل و تبدیل کننده می‌تواند سخت باشد و همراه داشتن و حمل آنها هم دردسرهای خاص خود را دارد، درنتیجه باید مدلی انتخاب کنید که به صورت پایه همه‌ی موارد را داشته باشد.

از این موارد می‌توان به داشتن پورت‌های USB 3.0، پورت شبکه و پورت HDMI اشاره کرد. حالا که با این نکات آشنا شدید در ادامه به بررسی چندتا از بهترین لپ تاپ های دانشجویی می‌پردازیم.

لپ تاپ شما ۲ در ۱ باشد یا خیر؟!

بسیاری از لپ تاپ های رایانه ای در دسته لپ تاپ های ۲ در ۱ قرار دارند که حتما تاکنون این دسته از لپ تاپ ها را دیده اید، ولی شاید با نام آنها آشنا نباشید. منظور از دو در یک این است که لپ تاپ شما هم یک لپ تاپ است و هم یک تبلت! اکثر این دسته از لپ تاپ ها دارای لولا ۳۶۰ درجه هستند که با خم کردن کامل صفحه نمایشگر می توانید آنرا تبدیل به یک تبلت کنید. از این رو اگر به این قابلیت علاقه دارید، می توانید در حین خرید لپ تاپ به آن دقت کافی داشته باشید. همچنین اگر برای شما این قابلیت ها اهمیت ندارند، می توانید لپ تاپ های عادی را انتخاب کنید و هزینه اضافی نکنید.

سخن پایانی

با توجه به مطالب ذکر شده، بهترین انتخاب به بودجه، کارایی، نیازهای کاربردی، وزن، سایز و کیفیت صفحه نمایشی بستگی دارد که در خرید مدنظرتان می باشد. بهتر است خریدی انجام دهید که حداقل تا سه سال آینده نیازی به تعویض دستگاه خود نداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *