معرفی ۴ نرم‌افزار عالی و رایگانِ فایروال برای ویندوز

اجزای درون‌سازه‌ای فایروال (دیوار آتشین) برای پی‌سی‌های ویندوزی بسیار مؤثر عمل می‌کنند و برای همین هست که پول پرداخت کردن برای فایروال طرف‌سوم به نظر احمقانه می‌رسد. با این حال، چندین فایرفایل جایگزین هم وجود دارند که می‌توانید روی کامپیوتر خود نصب کنید؛ جایگزین‌هایی که قابلیت‌ها و گزینه‌هایشان نسبت به فایروالِ ویندوزی به مراتب آسانتر است. در ادامه با ما همراه شوید تا ۴ نرم‌افزار عالی و رایگان فایروال مخصوص ویندوز را خدمتتان معرفی کنیم.

توجه: پیش از اینکه یکی از برنامه‌هایی که قرار است به شما در این مقاله معرفی کنیم نصب کنید مهم است بدانید که گرچه این فایروال‌ها رایگان هستند اما نمی‌توانند جایگزین خوبی برای نرم‌افزارهای عالیِ امنیتی به حساب بیایند. به محض نصب یکی از آن‌ها، بررسی کنید ببینید فایروال بومی ویندوز را غیرفعال کرده‌اید یا خیر زیرا این فایروال ممکن است با هر نرم‌افزار دیگری تداخل داشته باشد.

Comodo Firewall

فایروال رایگان Comodo راهکاریست مؤثر که پا از موارد ابتدایی فراتر گذاشته است. این فایروال در حقیقت در مسیر خود جلوی هر بدافزاری را می‌گیرد و نحوه‌ی استفاده از کانکشن اینترنت شما توسط برنامه‌ها را مورد نظارت و کنترل قرار می‌دهد.

از قابلیت‌های آن می‌توان به مرورگر مطمئن، سیستم محافظت در برابر نفوذ میزبان ، سندباکسینگِ راحت، ادبلاکر، حالت گیم و سرورهای سفارشی DNS (از میان کلی نمونه‌های دیگر) اشاره کرد. افزون بر این، کومودو قابلیت‌های دارد که قادرند جلوی هر برنامه یا پروسه‌ای را در ترک و یا نفوذ به شبکه‌ی شما بگیرند. شما می‌توانید به جای استفاده از ویزاردهای پیچیده برای تعریف پورت‌ها و سایر گزینه‌ها با سرچ برنامه‌ها، آن‌ها را به فهرست اجازه/بلاک فایروال خود اضافه کنید. بنابراین کومودو تنظیمات پیشرفته‌ی مخصوص به خود را دارد که در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین یک سوئیچ Kill هم دارد که تمام فرآیندهایی را که هم‌اکنون روی کامپیوترتان اجرا می‌شوند فهرست می‌کند تا بتوانید هر کدام را نمی‌خواهید بلاک کرده و یا بدان پایان دهید. همچنین گزینه‌ای هم به نام Rating Scan در کومودو وجود دارد که تمام پروسه‌ها را -در صورت شک کردن به وجود هر بدافزاری- اسکن می‌کند.

مزایا

  • رایگان
  • مروری ایمن و مطمئن را ارائه می‌دهد
  • بر روی فرآیندها و اپ‌های در حال اجرا نظارت می‌کند

معایب

  • ممکن است یو‌آر‌ال‌ها را بلاک کند
  • قابلیت سندباکس خودکار غیرفعال می‌شود
  • در برابر حملات اکسپلویت هیچ جلوگیری از ویروسی صورت نمی‌گیرد

ZoneAlarm Free Firewall

ZoneAlarm Free Firewall برای ویندوز ترافیکی که به طوربالقوه مشکوک است را شناسایی و پورت‌های باز را پنهان می‌کند. همچنین برنامه‌های آلوده را غیرفعال می‌سازد، از کامپیوتر شما در شبکه‌های عمومی محافظت می‌کند و به DefenseNet وصل می‌شود که به طور در لحظه به محض شناسایی تهدیدها آپدیت‌هایی امنیتی ارائه می‌دهد.

این فایروال آنتی‌ویروس ندارد اما شما همیشه می‌توانید در صورتی که خواستید یک اسکنر ویروس هم داشته باشید آن را در زمانی دیگر نصب نمایید. افزونه بر این، از طریق IDrive 5 گیگابایت بک‌آپ داده هم دریافت می‌کنید. هنگام نصب نرم‌افزار گزینه‌ای برای نصب آن یا با Max Security و یا نوع امنیتی Auto-Learn دریافت خواهید کرد. مورد دوم بر اساس رفتار شما تغییرات را اعمال می‌کند؛ این درحالیست که Max Security به شما اجازه می‌دهد به طور دستی تنظیمات هر اپ را کنترل کنید. ZoneAlarm Free Firewall نیز مانند کومودو حالت بازی دارد که به شما اجازه می‌دهد به طور خودکار نوتیفیکیشن‌ها را مدیریت کنید.

این فایروال همچنین می‌تواند با تنظیمات محافظت از رمزعبور جلوی تغییرات غیرقانونی را بگیرد؛ با قفل کردن فایل میزبان‌ها از تغییرات مخرب جلوگیری کند و گزارشات وضعیت امنیتی را به شما در قالب ایمیل ارسال کند. شما با تنظیمات اسلایدر همچنین می‌توانید حالت امنیتیِ شبکه‌های خصوصی و عمومی را با اسلاید بین no protection، medium و high تنظیم نمایید. بدین‌ ترتیب قادر خواهید بود تنظیم کنید کسی روی شبکه می‌تواند به شما متصل شود یا نه. همچنین اشتراک‌گذاری فایل و پرینتر را نیز برای برخی شبکه‌ها محدود می‌کند.

مزایا

  • حفاظت در لحظه و آپدیت‌های امنیتی موجود
  • ۵ گیگابایت بک‌آپ رایگان کلودی
  • ارائه‌ی حالت سرقت و ابزارهای دیگر برای امنیت وای‌فای

معایب

  • هیچ آنتی‌ویروس و یا حفاظت در برابر حمله‌ی اکسپلویتی ندارد
  • برای راه‌اندازی از شما اکانت ایمیل می‌خواهد
  • ممکن است برنامه‌های مطمئن و سایر برنامه‌ها را فلگ کند

GlassWire

GlassWire نیز فایروال خوب دیگریست که شما می‌توانید از آن در پی‌سی ویندوزی خود استفاده کنید. رابط کاربری‌اش ساده، روان و زیباست؛ همچنین بخوبی هم ساماندهی شده است و اطلاعات تمام برنامه‌هایی که از طریق شبکه‌ی شما اطلاعات را ارسال و دریافت می‌کنند در اختیارتان قرار می‌دهد؛ بنابراین شناسایی فعالیتی نامعمول می‌تواند برایتان بسیار آسان شود.

از فایروالِ ویندوز چندان قدرتمندتر نیست و هرچند همراه با اطلاعاتی است که شاید به نظر گیج‌کننده بیاید اما می‌تواند براحتی و ظرف چند ثانیه لاگ‌های آن را خالی کنید. این فایروال همچنین بدافزارها را شناسایی کرده، کانکشن‌ اپ‌های بدرفتار را بلاک می‌کند. این فایروال به لطف نمودار نظارت بر شبکه‌اش به شما اجازه می‌دهد بلافاصله ببینید کامپیوترتان با چه کسی یا چه چیزی در تعامل است. در مورد هر تغییر شبکه‌ای روی کامپیوتر شما و یا تغییرات مشکوک روی اپ‌های شما و یا وقتی اپ یا سرویس جدیدی بخواهد به اینترنت دسترسی پیدا کند برایتان هشدار ارسال خواهد کرد. علاوه بر این، شما می‌توانید سایر کامپیوترها را نیز روی شبکه‌ی خود مورد نظارت قرار داده و وقتی دستگاه‌های ناشناخته‌ای به وای‌فای شما وصل می‌شوند نوتیفیکیشن دریافت کنید.

مزایا

  • کاربردی آسان
  • بلاکِ برنامه‌ها
  • نمایش کارکرد و فعالیت شبکه
  • اسکنِ اپ‌های بدرفتار

معایب

  • سفارشی‌سازی پیشرفته ندارد
  • قابلیت‌های رایگانش محدود است
  • همه‌ی اپ‌ها را به صورت یکجا بلاک نمی‌کند

TinyWall

TinyWall یک اپ کوچک ۱ مگابایتی است که برای استفاده به هیچ دانش تخصصی نیاز ندارد. این برنامه برای ارتقای ویژگی‌های فایروال بومی ویندوز طراحی شده است.

برخلاف سایر فایروال‌های رایگان، TinyWall مدام با نوتیفیکیشن‌های پاپ‌آپش شما را آزار نمی‌دهد. در عوض، ویژگی‌های وایت‌لیستش از طریق هات‌کی و یا لیست‌هایی که تضمین می‌دهند اپ‌های شما می‌توانند بدون هیچ سختی‌ای به شبکه وصل شوند کار می‌کند.

این یک افزونه‌ی کارامد است برای فایروال درون‌سازی‌ای ویندوز با ویژگی‌هایی نظیر اسکنر اپ (جهت افزودن به فهرست ایمنی). TinyWall با استفاده از حالت Autolearn برنامه‌هایی را که می‌خواهید اجازه دهید به شبکه‌تان وصل شوند یاد می‌گیرد و برای افزودن این برنامه‌ها به فهرست ایمنی باری دیگر آن‌ها را می‌بندد. شما همچنین می‌توانید فایل‌ها، فرآیندها یا سرویس‌ها را به طور دستی انتخاب کنید و به آن‌ها اجازه‌ی فایروال موقتی (فقط برای چند ساعت) یا دائمی دهید.

مزایا

  • قابلیت Auto-learn به شما اجازه می‌دهد براحتی استثناهایی لحاظ کنید
  • نوتیفیکیشن و پاپ مزاحم ندارد

معایب

در برابر حملات اکسپلویت هیچ حفاظت آنتی‌ویروسی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *