چطور همچون یک کاربر پیشرفته از جست‌وجوی گوگل استفاده کنیم؟

شاید شما هم مانند هر فرد دیگری هر روز حتی برای دریافت پاسخِ ساده‌ترین پرسش‌های خود به گوگل وابسته‌ بوده و در تحقیقات خود روی این موتور جست‌وجوی پیشرفته‌ حساب زیادی باز کرده باشید. اما به هر دلیلی همیشه هم نمی‌توان جواب آنچه را که جست‌و‌جو کردیم پیدا کنیم و دوباره شاید شما هم مانند هر فرد دیگری با چنین مشکلی مواجه شده باشید. موتور جست‌وجوی گوگل بسیار قدرتمند است و کلی اپراتورهای تخصصی دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها نحوه‌ی جست‌وجوی گوگل را فیلتر یا به عبارتی محدودسازی کنید. شاید باورتان نشود این ویژگی‌های پیشرفته تا چه میزان می‌توانند به شما قدرت و کنترل بدهند. در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور می‌شود از سرچ گوگل مثل یک کاربر پیشرفته (یا همان پاوریوزر) استفاده کنید.

از اپراتورهای پیشرفته‌ی جست‌وجوی گوگل استفاده کنید

آیا نتایج جست‌وجو را فقط از یک سایت بخصوص می‌خواهید؟ می‌توانید برای محدودسازی سرچ خود از site:operator استفاده کنید. برای مثال، site:cnn.com stock market را جست‌وجو کنید تا ببینید چطور درست از همان سایت بخصوص، نتایج برایتان خواهد آمد.

به دنبال نسخه‌ی پی‌دی‌اف یک گزارش و یا اسلایدشویی برای ارائه هستید؟ گوگل به شما این اجازه را خواهد داد تا با filetype: operator فایل‌هایی از یک نوع خاص را جست‌وجو کنید- شامل پی‌دی‌اف، ورد، فایل‌های متنیِ سنگین و غیره. برای استفاده از این اپراتور، فقط کافیست آن را به همراه نوع فایلی که دنبالش هستید تایپ کرده و سرچ خود را هم بزنید. برای مثال، filetype:pdf 2020 report به پی‌دی‌اف‌هایی که در بدنه‌ی متنشان، یو‌آر‌ال و یا عنوان خود شامل ۲۰۲۰ report می‌شوند باز خواهد گشت.

گوگل همچنین اپراتورهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به شما اجازه می‌دهند به موتور جست‌وجو بگویید تنها پرسش شما را در یو‌آرالِ صفحه، عنوان و یا بدنه‌ی متن جست‌وجو کند- allinurl:, allintitle: and allintext: اپراتورها. برای مثال، اگر فقط می‌خواهید کلمات Facebook updates را در بدنه‌ی صفحه‌ی پیدا کنید، می‌توانید allintext: Facebook updates را سرچ کنید. جست‌وجویی مانند allinurl: Facebook updates تنها یوآرال‌های صفحه را خواهد گشت و allintitle: Facebook updates تنها عناوین صفحه را.

شما با استفاده از related: operator می‌توانید سایت‌هایی را پیدا کنید که با یوآرالِ خاصی ارتباط دارند. بعنوان مثال سرچ کردن related:amazon.com سایت‌هایی مرتبط با هوم‌پیجِ آمازون را برایتان خواهد آورد. شما می‌توانید از این اپراتور برای جست‌وجوی سریع مفاهیم مرتبط با یک سایت و یا دریافت این حس که گوگل به نحوی دارد (بر اساس سایت‌های مرتبطی که برمی‌گرداند) سایت مورد نظر را طبقه‌بندی می‌کند استفاده کنید. اگر باید جست‌وجوها را محدودسازیِ بیشتری کنید، حتی تعداد بیشتری اپراتورهای سرچ گوگل می‌توانید در اختیار داشته باشید تا بواسطه‌ی آن‌ها بتوانید جست‌وجوی خود را فیلتر کنید.

باید وبسایتی را ببینید که خیلی کُند است و یا نیاز دارید نسخه‌ی قدیمی‌تر یک سایت را مشاهده کنید؟ گوگل مرتباً اسنپ‌شات‌های دیجیتالی از وبسایت‌ها را که می‌توانید با استفاده از اپراتورrelated: بدان‌ها دسترسی پیدا کنید ذخیره‌سازی می‌کند. تنها کافیست این اپراتور را با یک یو‌آرال ترکیب کنید تا به نسخه‌ی ذخیره‌شده‌ی آن وبسایت برده شوید.

از فرانویسه (نویسه‌ی جانشین) استفاده کنید

در سرچ گوگل، ستاره (*) می‌تواند هزار و یک معنا داشته باشد. بنابراین اگر دنبال عبارت خاصی هستید اما یکی دو تا از کلماتش را فراموش کردید می‌توانید آن بخش عبارت را که به یاد دارید تایپ نموده و بعد به گوگل بگویید با استفاده از ستاره هر چیز دیگری را جایگزین کند.

بعنوان مثال، سرچ کردنِwar and * نتایجی شبیه به war and peace را برایتان خواهد آورد. همچنین می‌توانید از چندین ستاره استفاده کنید تا گوگل در نتایج چندین جایگزین را لحاظ کند- سرچی شبیه به to be or * * be نتایجی چون to be or not to be را برایتان خواهد آورد.

اجرای محاسبات پایه ریاضی و استفاده از تبدیل‌گرهای سریع واحدها

شما می‌توانید برای انجام محاسباتی پایه و سریع از جست‌وجوی گوگل استفاده کنید. برای مثال چیزی مثل ۴ x 4 + 10 را جست‌وجو کنید تا ببینید گوگل چطور با یک ویجت ماشین‌حساب در بالای صفحه‌ی نتایج برخواهد گشت. این ویجت از پیش مسئله‌ی شما و جوابش را برایتان نمایش خواهد داد.

ماشین‌حساب گوگل همچنین می‌تواند عملیات‌هایی پیشرفته‌تر مانند پیدا کردن ریشه‌ی دوم یک عدد یا سینوس یک زاویه را انجام دهید. همچنین می‌توانید از گوگل برای تبدیلِ سریع یک واحد اندازه‌گیری به واحدی دیگر استفاده کنید. برای مثال، ۳ cm to inches معادل طول ۳ سانتی‌متر به اینچ را برایتان خواهد آورد و این درحالیست که ۵۰۰ USD to GBP نیز ارزش ۲۰۰ دلار را برایتان به پوند تبدیل خواهد کرد.

با استفاده از اپراتورهای Boolean سرچ کنید

باید واژه‌ی بخصوصی را سرچ کنید اما نتایجش با اطلاعاتی از آن لغت که مورد نیازتان نیست گره خورده است؟ و یا آیا نیاز به یک سرچ وسیعی دارید که بتواند دو واژه‌ی مختلف را دربرگیرد؟ در هر موردی شبیه به موارد مذکور، شما می‌توانید از اپراتورهای آسان و راحتِ Boolean استفاده کنید.

جست‌وجوی camera AND video تنها نتایجی را برایتان خواهد آورد که شامل دو کلمه‌ی camera و video هستند. جست‌وجوی camera OR video نتایجی را نمایش خواهد داد که یا لغت اول در آن‌ها باشد و یا لغت دوم. اگر لغتی را نمی‌خواهید می‌توانید با گذاشتن یک NOT آن لغت را از سرچ حذف کنید: camera NOT video. OR و NOT همچنین می‌توانند با کاراکترهای بخصوصی جایگزین شوند؛ کاراکترهایی که همان کارکرد را خواهند داشت- خط عمودی (|) برای OR و خط تیره یا علامت مِنها (-) برای NOT.

مطمئن باشید که اپراتورها همه به حروف بزرگ باشند؛ در غیر این صورت گوگل با آن‌ها همچون بخشی از چیزی که سرچ می‌کنید رفتار خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *